Poslednou novou inscenáciou v repertoári Štátneho divadla Košice v aktuálnej sezóne bude pôvodná slovenská hra Kamila Žišku Sára Salkházi. Divadelné spracovanie príbehu novinárky bytostne spätej s Košicami, ktorá prešla veľkým prerodom od bohémskeho života k mučeníčke viery, uvedie činohra v slovenskej premiére uvedie v piatok 8. júna na Malej scéne ŠD Košice. Záštitu nad premiérou prevzal Mons. Bernard Bober, arcibiskup-metropolita.
Príbeh Sáry Salkházi je silným svedectvom doby, miesta i času. „Žena s rukami vo vreckách, ako sa aj sama nazýva, sa do dejín mesta vpísala nezmazateľným znakom. Bola intelektuálkou z dobrej a zabezpečenej rodiny. Žila bohémskym životom novinárky, ale prešla veľkým prerodom a stala sa z nej mučeníčka viery. Jej silné sociálne cítenie, láskavosť i zvedavosť sa prejavovali v každom konaní, v práci, v záujmoch i písaní. Články, ktoré písala táto dievčina pod menom Sifax, ľudia oduševnene čítali a diskutovali o nich. Mohla si vybrať ľahšiu cestu dcéry hoteliéra, ale nespokojnosť ju nútila hľadať si iné miesto a inú, azda i náročnejšiu cestu. Pracovala ako učiteľka, kníhviazačka, robotníčka, dokonca i v klobučníctve, ale až v 29 rokoch našla svoje pravé povolanie. Bolo to v Spoločnosti sociálnych sestier,“ hovorí dramaturgička Miriam Kičiňová. Sára Salkházi napokon zomrela v roku 1944 mučeníckou smrťou. V roku 2006 bola na základe dekrétu o blahorečení vydaného Svätým otcom Benediktom XVI. vyhlásená za blahoslavenú. Uvedením hry Sára Salkházi sa do repertoáru divadla opäť vracia dielo s religióznou tematikou. „Hra Kamila Žišku je nielen duchovnou reflexiou, ale aj pohľadom na súčasné svedectvo viery, pokory a lásky človeka k človeku v čase vojnového besnenia,“ dodáva Kičiňová.
Sára Salkházi je pre Kamila Žišku, ktorý je aj režisérom predstavenia a autorom scénickej hudby, druhým autorským projektom v košickom divadle. Pre troma rokmi uviedol rovnako na Malej scéne ŠD Košice dramatizáciu piatich prozaických textov košického spisovateľa Stanislava Rakúsa s názvom Rozália. Absolvent divadelnej réžie a dramaturgie na VŠMU v Bratislave zaujal už svojou absolventskou inscenáciou frašky Fernanda Crommelyncka Veľkolepý paroháč, ktorá bola nominovaná na divadelné ocenenie DOSKY v kategórii Objav sezóny. Ako režisér, dramaturg, skladateľ, textár, herec či autor spolupracoval s mnohými divadlami na Slovenku, v Česku a Poľsku. V jeho režijnej tvorbe je najvýraznejšia najmä línia autorských inscenácií meditujúcich o životoch svetových či slovenských osobností. Jeho tvorba mu priniesla viacero ocenení: ako spoluautor prvej divadelnej produkcie Alternatívneho divadla ElleDanse s názvom Canto Hondo (hlboká pieseň o nej...) získal tri DOSKY 2008 za najlepšiu inscenáciu sezóny, réžiu i hudbu, inscenácia A budeme si šepkať... Slovenského komorného divadla v Martine mu priniesla DOSKY 2009 a autorský projekt Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina, ktorý uviedol v bratislavskom Divadle Ludus získal hlavnú cenu Zlatý Gunár na festivale Kremnické gagy.
Pripravovaná inscenácia je aj košickým debutom Petra Janků, ktorý navrhol scénu a kostýmy. V postave Sáry Salkházi sa predstaví Tatiana Poláková, v ďalších postavách uvidia diváci Katarínu Horňákovú, Beátu Drotárovú, Líviu Michalčík Dujavovú, Andreja Palka a hosťujúceho Ľuba Záhona.