Do záverečnej fázy vstupujú prípravy prvej premiéry Štátneho divadla Košice v sezóne 2017/2018, ktorou bude v piatok 6. októbra na javisku Historickej budovy ŠD uvedenie Shakespearovho Hamleta. Svetoznáma dráma bude mať v novom košickom naštudovaní podobu moderného tanečného divadla, ktoré vzniká v autorskej dielni Ondreja Šotha.
Hamlet patrí medzi najznámejšie, najčastejšie inscenované a najčastejšie citované divadelné hry vo všetkých krajinách hlásiacich sa k západnej kultúry a zároveň patrí medzi najprekladanejšie literárne diela na svete. Okrem iného je považovaný za akúsi skúšku ohňom pre vyspelosť herca v činohre. Inak tomu nebude ani pri požiadavkách na hereckú vyspelosť tanečníkov, ktorú tí košickí už roky ukazujú vo svojich tanečných inscenáciách. Tragédia Hamlet má popredné miesto vo svetovej dráme, je to tragédia o hľadaní zmyslu ľudského života. Hamlet chce žiť čestne, spravodlivo, slobodne, statočne – ale žije vo svete, kde je podlosť, zlo a faloš. Preto hľadá zmysel, či je lepšie byť, či nebyť. Príde na to, že samovraždou sa nič nevyrieši – zlo ostane naďalej. Napokon ostáva už len otázka, či je lepšie bojovať proti zlu na svete, alebo sa oň nezaujímať.
Okrem tradičného činoherného divadelného spracovania je Hamlet námetom aj pre mnohé iné žánre. V histórii vzniklo viacero operných spracovaní, ktoré však nedosiahli svetovú slávu. Početná je aj filmografia Hamleta. Anglický film z roku 1948 v réžii Laurencea Oliviera, ktorý hral aj titulnú postavu, získal štyroch Oscarov. Zaujalo aj ruské spracovanie režiséra Grigorija Kozinceva z roku 1964, ktoré bolo ocenené soškou Zlatého leva. Z tých novších je známy film Franca Zeffirelliho z roku 1990 v hlavnej úlohe z Melom Gibsonom či anglická snímka Kennetha Branagha s ním samým v hlavnej úlohe z roku 1996, v ktorej v ďalších postavách hrali okrem iných aj Kate Winslet ako Ofélia, Gérard Depardiéu či Robin Williams.
Zaujímavosťou je aj skutočnosť, že hoci iné Shakespearove hry boli inšpiráciou pre mnohých svetových choreografov, v prípade Hamleta to neplatí. Tanečných spracovaní, ktoré by zaujali, veľa nie je. Aj preto je nový projekt košického baletu výnimočným počinom. V novej košickej inscenácii si režisér Ondrej Šoth k spolupráci opäť prizval Zuzanu Mistríkovú, s ktorou spoločne vytvorili scenár predstavenia. Členmi tvorivého tímu sú v pozícii choreografov sólista košického baletu Maksym Sklyar a odchovanec kubánskej tanečnej školy Nelson Reguera Perez. Scénu k predstaveniu vytvoril Juraj Fábry, kostýmy navrhla Simona Vachálková. V inscenácii bude okrem iných znieť hudba Maxa Richtera z britského filmu Testament of Youth, skladby Byrona Metcalfa, Istvana Sky, Giorgia Maneira.
V novom tanečnom Hamletovi sa predstaví celý košický baletný súbor. V sólových postavách diváci uvidia: Sergia Iegorova, Vasyla Sevastyanova a Gennara Sorbina (Hamlet); Jozefa Marčinského, Mareka Šarišského a Petra Rolíka (dánsky kráľ Cladius); Elenu Chetvernyu, Grétu Nagyovú a Františku Vargovú (Gertrúda, dánska kráľovná, Hamletova matka); Marcela Medvecza a Dalibora Fabiána (Horatio, Hamletov priateľ), Igora Pashka a Šimona Stariňáka (Polónius, hlavný kráľovský radca); Šimona Stariňáka a Kostiantyna Brandlera (Laertes, Polóniov syn); Evu Sklyarovú a Lillu Babos (Ofélia, Polóniova dcéra) a Martina Bányaia (Hamlet udatný, Hamletov otec, kráľ). V predstavení odznejú aj citácie zo Shakespearovej drámy z prekladov Jozefa Kota, ktoré nahrali Tomáš Maštalír a Táňa Pauhofová. Tvorcovia sa rozhodli predstavenie venovať slovenskému hercovi Jánovi Mistríkovi k jeho životnému jubileu.