Po veľkom úspechu u divákov i odbornej kritiky uvidia po Košiciach a Budapešti aj diváci v Bratislave výnimočnú inscenáciu opery Karola Szymanowského KRÁĽ ROGER. Opera Národného divadla Košice uvedie poloscénické uvedenie opery v adaptácii na koncertnú sieň Slovenskej filharmónie v bratislavskej Redute v piatok 6. októbra v rámci programu prestížneho festivalu Bratislavské hudobné slávnosti.
Odvážny počin košickej opery v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Petra Valentoviča a v réžii Antona Korenčiho v podobe jedinečného poloscénického uvedenia opery poľského skladateľa, ktorého 141. výročie narodenia si hudobný svet pripomenul 3. októbra, vysoko hodnotili nielen diváci, ale aj odborná kritika. Nielen po premiére v novembri 2022 v Košiciach, ale aj po augustovom uvedení inscenácie pri otvorení jubilejnej 140. sezóny Maďarskej štátnej opery v Budapešti. „Opera Kráľ Roger patrí nespochybniteľne k vrcholným dielam powagnerovskej opernej tvorby. Jej uvedením sa Štátne divadlo Košice významným spôsobom zapísalo do dejín slovenskej hudobnej kultúry.“ Napísala Katarína Burgrová v Hudobnom živote.
„Som nesmierne rád, že po Košiciach a Budapešti uvidia nášho Kráľa Rogera aj diváci v Bratislave. Je to mimoriadne operné dielo, ktoré veľmi silno reaguje na spoločenské témy. Kladie otázky, ktoré zostanú nevypovedané a prináša odpovede, ktorých sa možno bojíme. Na to, aby sme túto operu pochopili, ocenili a vychutnali si ju, je potrebná otvorená myseľ, estetické cítenie a predstavivosť. Jej potenciál spočíva v bohatých možnostiach dramatického spracovania, umeleckej interpretácie a sile odovzdať osobný odkaz každému divákovi.“ Hovorí riaditeľ košickej Opery Roland Khern Tóth, ktorý zároveň poďakoval Poľskému inštitútu v Bratislave za podporu pri uvedení opery Kráľ Roger nielen na Slovensku.
Kráľ Roger je dielo so širokými intelektuálnymi a umeleckými obzormi, ktoré je výsledkom mnohých ciest Karola Szymanowského na juh Európy a jeho záujmu o antickú a arabskú kultúru, o ktorej veľa čítal. V opere sa spája exotika Orientu a dionýzovský mýtus, hovorí o strete dvoch svetov (intelektu a inštinktu) a rôznych formách náboženstva. Napokon ukazuje alternatívny poriadok moci – nový obraz nie kráľa, ale pastiera, ktorý otriasa trónom a štátom. Szymanowski v svojej opere vytvoril osobitý hudobný jazyk, ktorý vychádza z rozličných kompozičných a hudobných štýlov. V charakteristike protikladných svetov môžeme nájsť vplyvy modernej hudby začiatku 20. storočia, exotické orientálne motívy, ale započujeme aj goralské nápevy z okolia Tatier.
V hlavnej úlohe Kráľa Rogera sa aj v Bratislave predstaví poľský barytón Michał Partyka, laureát medzinárodných speváckych súťaží a sólista Parížskej opery a Veľkého divadla vo Varšave. Roxanu stvárni mladá talentovaná chorvátska sopranistka Gabriela Hrženjak. Pastiera slovenský tenorista pôsobiaci na zahraničných scénach Juraj Hollý. Zo sólistov Opery NDKE uvidia diváci Myroslavu Havryliuk v role Diakonky, Maksyma Kutsenka ako arabského učenca Edrisi a Michala Onufera ako Arcibiskupa. V Bratislave sa predstaví aj zbor Opery NDKE a detský zbor Detského operného štúdia NDKE a samozrejme aj Orchester NDKE, všetci pod taktovkou šéfdirigenta košickej opery Petra Valentoviča.