Za dirigentským pultom pri prvom uvedení Góreckého 3. symfónie – „Symfónie žalostných piesní“ v Košiciach bude v sobotu 20. novembra v Kunsthalle stáť šéfdirigent opery Peter Valentovič, ktorý s orchestrom jedinečné dielo modernej klasickej hudby hudobne naštudoval. V rozhovore prezrádza v čom je výnimočnosť tohto „hitu“ s miliónmi predaných nahrávok a prečo by ho mali spoznať nielen priaznivci klasickej hudby a opery.
„Symfónia žalostných piesní“ mala zaujímavý osud. Najprv ju hudobná kritika veľmi neprijala, aby sa vzápätí stala „hitom“ súčasnej klasickej hudby. V čom je podľa Vás toto dielo výnimočné?
Toto dielo je výnimočné svojou atmosférou, krásnou až meditatívnou hudbou, príjemnou tonalitou a opakujúcimi sa motívmi, ktoré prenesú poslucháča do úplne inej dimenzie. Má prekrásne farby a nezabudnuteľné hudobné motívy, ktoré sú svojou jednoduchosťou prístupné pre rôzne vekové kategórie a generácie. Týmito atribútmi si získala široké publikum.
Operný orchester sa v svojej práci s modernou klasickou hudbou často nestretáva. V čom je pre divadelný orchester naštudovanie takejto skladby, resp. symfonickej skladby iné?
Tým, že je v tejto symfónii spievaný sopránový part, pripomína operu. Operný orchester je zvyknutý sprevádzať spevákov. Konkrétne táto symfónia je špecifická tým, že je skomponovaná iba výlučne v pomalých tempách. Jej technická náročnosť nespočíva v technických pasážach, ale vo výraze, vo farbách a veľmi dlhých hudobných oblúkoch a gradáciách. Hudobná forma je odlišná od operných diel.
Sólistka Slávka Zámečníková povedala, že pri Góreckého symfónii je pre ňu najťažšie zvládať emócie, ktoré toto dielo vyvoláva. Je to náročné aj pri dirigovaní či interpretovaní toho diela?
Áno, hlavne pri tomto diele. Texty sú veľmi hlboké, smutné a hudba v tejto symfónii tieto nálady veľmi silno stvárňuje. Je ťažko udržať sa pri interpretácii tejto symfónie bez emócií. Myslím si, že práve pri tomto diele sa to ani nedá.
Góreckého symfónia zaznie v Košiciach prvýkrát. Prečo by si jej uvedenie v sobotu 20. novembra nemali podľa Vás ujsť nielen priaznivci klasickej hudby?
Aj pre to, že sa malo uvádza na koncertných pódiách, ale hlavne pre to že je to úplne iné dielo, aké sú ľudia zvyknutí počúvať na koncertoch klasickej hudby. Svojou originalitou a hlavne po hudobnej stránke si myslím, že pritiahne veľmi široké spektrum publika. Skúste si vypočuť napríklad začiatok druhej časti tejto nesmierne emocionálne silnej symfónie. Zavedie Vás do nového sveta, budete počuť farby a nálady, ktoré nebudete čakať, keď ste túto symfóniu predtým nikdy nepočuli. Je to obrovský zážitok.