Vôbec prvýkrát na Slovensku zaznie v premiére už v stredu 23. novembra o 19:00 v Štátnom divadle Košice jedna z najlepších opier 20. storočia – Kráľ Roger poľského skladateľa Karola Szymanowského v réžii Antona Korenčiho a hudobnom naštudovaní Petra Valentoviča.
„Prvá premiéra opery uzatvára akýsi triptych nových inscenácii, v ktorom sme sa snažili dramaturgicky zosúčasniť témy, ktoré nás všetkých trápia. Nielen na Slovensku, ale aj v Európe a dovolím si tvrdiť, že na celom svete. Prvou bol Proces režiséra a choreografa Jiřího Bubeníčka, druhou Marat / Sade v réžii Vladimíra Strniska a triptych uzatvára práve táto opera.“ Povedal na predpremiérovej tlačovej besede generálny riaditeľ divadla Ondrej Šoth.
Ako dodal riaditeľ Opery ŠDKE Roland Khern Tóth, každý operný dom musí reagovať na spoločenské udalosti. „Keď som pred dva a pol rokom naplánoval túto operu, vôbec sme netušili, ako sa bude svet meniť. Vtedy som toto dielo videl v optike sebapoznania skladateľa a nejakej možnej interpretácie. Medzitým sa svet zmenil. Sme veľmi hrdí, že po balete, ktorý sa predstavením Extáza / Obrazy o nej stal súčasťou festivalu Slovenská tepláreň, ktorý prebieha na počesť dvoch zavraždených mladých ľudí, sa jeho súčasťou staneme aj my v opere premiérami Kráľa Rogera. Je to festival, ktorý ľuďom otvára oči a chce, aby nenávisti bolo menej. Kráľ Roger je dielo, ktoré veľmi silno reaguje na spoločenské témy. Dielo kladúce otázky, ktoré zostanú nevypovedané a prinášajúce odpovede, ktorých sa možno bojíme.“ Uviedol Roland Khern Tóth.
Szymanowski svoju operu písal pred sto rokmi, keď zanikal starý a vznikal nový svet. „Hoci drámu napísali na historickom pozadí dvanásteho storočia, je to dielo o modernom človeku nielen dvadsiateho, ale aj dvadsiateho prvého storočia. Szymanowského opera oslovuje čím ďalej, tým viac operných domov a zažíva akúsi renesanciu. Jej hlavou témou je rozvrat spoločenského poriadku, ale aj rozvrat manželstva kráľa a kráľovnej. Prichádza tam pastier, ktorý to všetko spôsobí. Zaujímavé je, že túžby a obavy či psychologické pozadie, ktoré jestvovali v tom čase, sú aktuálne aj dnes v 21. storočí.“ Hovorí dramaturg Stanislav Trnovský.
Režisér Anton Korenči podľa vlastných slov sníval o inscenovaní antických Bakchantiek. „A práve tie sú hlavným inšpiračným zdrojom tejto opery. Tým, že táto opera bola napísaná až v dvadsiatom storočí, tak je oveľa bližšie súčasnému človeku a jeho vnímaniu. Snažili sme sa z toho diela vytiahnuť to, čo malo byť tajomné či skryté a odokryť tie tajomstvá.“ Naznačil zámery inscenátorov Anton Korenči.
Podľa šéfdirigenta košickej opery Petra Valentoviča bola príprava novej opernej inscenácie pre sólistov, orchester aj zbor veľkou výzvou, lebo s takýmto štýlom hudby sa ešte nestretli. „Kráľ Roger je jednou z najlepších opier dvadsiateho storočia a bola aj pre mňa veľkým objavom. Poznal som Szymanowského klavírne diela a symfónie, ale s touto operou som sa stretol prvýkrát. Som z nej mimoriadne nadšený. Myslím si, že bude zaujímavá aj pre divákov, lebo na Slovensku takýto štýl často nevidíme.“ Povedal Peter Valentovič.
Scénu pre novú operu navrhol Ondrej Zachar. Kostýmy známy slovenský módny návrhár Boris Hanečka, pre ktorého je to tretia spolupráca s košickým divadlom. „Zaujala ma rôznorodosť vôní, ktoré zo samotnej opery vychádzajú. Človek ako ľudská bytosť má vzťah k láske a jej rôznym podobám v každom období a rovnako k hnevu, k manipulácii, k moci a tým je táto opera veľmi aktuálna. A celá tá snivosť mi je veľmi blízka.“ Prezradil Hanečka.
V titulných postavách Kráľa Rogera, jeho manželky Roxany a Pastiera sa predstavia hosťujúci sólisti – vynikajúci poľský barytonista Michał Partyka, mladá chorvátska koloratúrna sopranistka Gabriela Hrženjak a košickému publiku dobre známy slovenský tenorista Juraj Hollý, ktorý na otázku, prečo by mali prísť diváci do hľadiska odpovedal: „Je to niečo nové, niečo veľmi silné a veľmi emocionálne s úžasnou svetelnou hrou a skvelými sólistami, orchestrom a zborom, niečo, v čom každá jedna zložka divadla zo seba dostala maximum.“ V ďalších postavách uvidia diváci domácich sólistov – Myroslavu Havryliuk v role Diakonky, Maksym Kutsenko sa predstaví ako arabský učenec Edrisi a Michal Onufer stvárňuje rolu Arcibiskupa.
Druhá premiéra opery sa uskutoční v piatok 25. novembra o 19:00.
Celú tlačovú besedu si môžete pozrieť na FB profile Štátneho divadla Košice.